Study Programmes 2024-2025
Bachelor's degree: Youth worker specialised in psycho-educational counselling
Block view of the study programmeOrThPrOtCr
pbeduc009901
Block 1
Compulsory courses
 EDAA0003-2Q14
 Societal Approach 1
  -35-[+] 
 Philosophy - Edouard Foncin - [9h TAE]
  -12-[+] 
 Cultural Diversity - Yannick Pierre - [3h TAE]
 EDAB0002-2Q15
 Psychological Approach 1
  -48-[+] 
 Psychology - Zoé Prévot - [12h TAE]
  --12[+] 
 Psychomotricity (psychomotricité) - Pascale Didier - [3h TAE]
 EDAC0003-1Q1-19[+]2
 Physical and Sports Activities 1, Physical and Sports Activities (Activités physiques et sportives) - Pascale Didier - [5h TAE]
 EDAD0002-4Q14
 Communication Approach 1
  -24-[+] 
 Techniques of Speaking and Writing - Yannick Pierre - [6h TAE]
  --18[+] 
 Body Expression - Vincent BREYER, Jean-Marc Maus - [4,5h TAE]
 EDAE0002-6Q17
 Specific Audience Approach
  -36-[+] 
 Psychologie de la personne en situation de handicap ou d'inadaptation sociale - Caroline Leroy - [9h TAE]
  -24-[+] 
 Gerontology - Isabelle Lambert - [6h TAE]
  -24-[+] 
 Fonction pédagogique de l'éducateur (Fonction pédagogique de l'éducateur 24H TH + 6 TAE) - Morane HESBOIS - [6h TAE]
 EDAF0001-3Q14
 Tools of Artistic Expression 1
  --22[+] 
 Music Education (Education musicale 22H PR + 5H TAE) - François Godard - [5h TAE]
  --22[+] 
 Visual Arts Education (Education plastique 22H PR + 5H TAE) - Carole Cattini, Elise Sironval - [5h TAE]
 EDBH0002-5Q24
 Societal Approach 2
  -12-[+] 
 Social Policy - Sophie GOBERT - [3h TAE]
  -36-[+] 
 Institutional Approach (Approche institutionnelle 36H TH + 9H TAE) - Patricia Capelle - [9h TAE]
 EDBI0001-4Q260-[+]5
 Psychological Approach 2, Psychology (Psychologie 60H TH + 15H TAE) - Caroline Leroy, Valérie Taillieu - [15h TAE]
 EDBJ0003-1Q2-19[+]2
 Physical and Sports Activities 2, Physical and Sports Activities (Activités physiques et sportives) - Pascale Didier - [5h TAE]
 EDBK0001-4Q22
 Communication Approach 2
  -12-[+] 
 Written and Oral Expression Techniques - Yannick Pierre - [3h TAE]
  --12[+] 
 Body Expression - Jean-Marc Maus - [3h TAE]
 EDBL0001-3Q26
 Wellness and Health Approach
  -23-[+] 
 Anatomy, Biology and Physiology - Vincent BREYER, Pascale Didier - [6h TAE]
  -23-[+] 
 Health and Hygiene - Christine Gruslin, Sylviane Jeanty - [6h TAE]
  -23-[+] 
 Initiation à la sécurité et prévention des accidents - Vincent BREYER - [6h TAE]
 EDBM0001-2Q22
 Tools of Artistic Expression
  --12[+] 
 Musical Education - François Godard - [3h TAE]
  --12[+] 
 Plastic Arts Education - Elise Sironval - [3h TAE]
 EDXF0002-1TA-40[+]5
 Professional Training Workshops, Teaching - Sophie Baudoin, Pascale Didier, Thomas Furst, François Godard, Katia HELAK, Caroline Leroy, Emilie Liégeois, Bernard Moch, Maxime Mottet, Yannick Pierre, Patricia Pierson, Anne-Claire Potvin, Zoé Prévot, Sophie Rasier, Maud Stilmant, Valérie Taillieu, Stéphanie Tillière  - [10h TAE]
 EDXG0002-3TA5
 Professional Integration
  --60[+] 
 Practicum - Bernard Moch - [15h TAE]
  -24-[+] 
 Maîtrise de la langue - Emilie Liégeois - [6h TAE]
 EDXH0001-1TA36-[+]3
 Facilitation Techniques, Facilitation Techniques and Social Relations - Anne-Claire Potvin, Zoé Prévot, Sophie Rasier - [9h TAE]
Optional free courses
 REME0002-1TA----
 Remédiation-Méthodologie péda, Remédiation-Méthodologie péda - Anne Daugimont, Isabelle Lambert, Vanessa Leblanc, Emilie Liégeois, Johanne Renauld, Sam ZOUITEN
 IMCI0001-1TA--[+]3
 Citizen Involvement in the Life of the Institution, Citizen Involvement in the Life of the Institution - Bénédicte Léonard - [90h AUTR]
 IMCI0002-1TA2020-3
 Implication citoyenne dans le développement durable , Implication citoyenne dans le développement durable (Implication citoyenne dans le développement durable) - Maxime Mottet
 ERAS0001-1TA---3
 Erasmus BIP, Erasmus Beep - Claire Collard
Block 2
Compulsory courses
 EDCM0002-3Q14
 Psychological training 1
  -24-[+] 
 Psychology - Valérie Taillieu - [6h TAE]
  -16-[+] 
 Santé mentale - Stéphanie Tillière  - [4h TAE]
 EDCN0002-3Q15
 Relationship and Expression Tools
  -18-[+] 
 Plastic Education - Maud Stilmant - [4,5h TAE]
  -18-[+] 
 Music Education - François Godard - [4,5h TAE]
  --24[+] 
 Activités physiques et sportives - Sylviane Jeanty - [5h TAE]
Prerequisite :
EDAC0003-1 - Activités physiques et sportives 1
EDAF0001-3 - Outils d'expression artistique 1
EDBJ0003-1 - Activités physiques et sportives 2
EDBM0001-2 - Outils d'expression artistique 2
 EDDP0001-2Q23
 Integration Project
  -5-[+] 
 Integration Project - François Godard - [1,5h TAE]
  -5-[+] 
 Plastic Education - Elise Sironval - [1,5h TAE]
  -12-[+] 
 Animation Techniques and Social Relationships (Techniques d'animation et relation sociale) - Stéphanie Tillière  - [3h TAE]
  -12-[+] 
 Techniques of Written and Oral Expression (Techniques d'expression écrite et orale) - Emilie Liégeois - [3h TAE]
 EDDQ0001-5Q26
 Psychological Training 2
  -48-[+] 
 Psychologie - Isabelle Lambert, Valérie Taillieu - [12h TAE]
  -24-[+] 
 Psychology of the Person With a Disability or Maladjustment - Anne-Claire Potvin - [6h TAE]
 EDDR0002-2Q24
 Societal Approach 3
  -22-[+] 
 Ethics (Ethique 22h TH+ 5h TAE) - Edouard Foncin - [5h TAE]
  -24-[+] 
 Media Literacy - Sophie Baudoin, Bernard Moch - [6h TAE]
 EDDS0001-3Q26
 Communication Training
  -24-[+] 
 Animation Techniques and Social Relations - Stéphanie Tillière  - [6h TAE]
  -24-[+] 
 Written and Oral Expression Techniques - Bernard Moch - [6h TAE]
  --18[+] 
 Expression corporelle - Jean-Marc Maus - [4,5h TAE]
 EDDT0001-4Q25
 Care Techniques
  -30-[+] 
 First Aid (Secourisme 30h th + 7,5h TAE) - Sylviane Jeanty - [7,5h TAE]
  -30-[+] 
 Handling (Manutention 30h th + 7,5h TAE) - Maxime Mottet - [7,5h TAE]
 EDDU0001-2Q23
 Special Support
  -12-[+] 
 Psychomotor Skills - Maxime Mottet - [3h TAE]
  --24[+] 
 Adapted Physical Activities - Pascale Didier - [6h TAE]
 EDYU0001-4TA18
 Professional Integration
  --120[+] 
 Practicum - Sophie Baudoin, Pascale Didier, Dimitri Dupont, Christine Gruslin, Katia HELAK, Caroline Leroy, Emilie Liégeois, Bernard Moch, Aurore NAVE, Yannick Pierre, Patricia Pierson, Anne-Claire Potvin, Maud Stilmant, Valérie Taillieu, Lindsay TALBOT, Stéphanie Tillière  - [30h TAE]
  -12-[+] 
 Documentary Research (Recherche documentaire 12h th + 3h TAE) - Emilie Liégeois - [3h TAE]
  --16[+] 
 Didactics - Sophie Baudoin, Yannick Pierre, Patricia Pierson, Zoé Prévot, Elise Sironval - [4h TAE]
  -12-[+] 
 Professional Writings - Bernard Moch - [3h TAE]
Prerequisite :
EDXG0002-3 - Intégration professionnelle
EDXF0002-1 - Ateliers de formation professionnelle
 EDYO0001-2TA6
 Socio-Legal Approach
  -24-[+] 
 Prevention and Relief of Poverty - Patricia Capelle, Arnaud Dermagne, Caroline Leroy - [6h TAE]
  -23-[+] 
 Professional Legislation (Législation prof 23h TH + 6h TAE) - Patricia Capelle - [6h TAE]
  -23-[+] 
 Individual and Family Law (Droit des pers et des familles 23h TH + 6h TAE) - Patricia Capelle - [6h TAE]
Block 3
Compulsory courses
 EDEV0001-4Q15
 Techniques of Educational Intervention
  -24-[+] 
 Animation Techniques and Educational Intervention - Caroline Leroy - [6h TAE]
  -12-[+] 
 Projet collectif - Emilie Liégeois, Elise Sironval - [3h TAE]
  -22-[+] 
 Media Education - Sophie Baudoin - [6h TAE]
 EDEW0001-5Q15
 Psychopathology and Disability
  -24-[+] 
 Conduct Disorder Approach - Sophie Rasier - [6h TAE]
  -24-[+] 
 Psychologie de la personne en difficulté psychosociale (Psychologie de la personne en difficulté psychosociale 24H TH + 6H TAE) - Caroline Leroy - [6h TAE]
  -12-[+] 
 Adaptive Psychomotor Psychology - Maxime Mottet - [3h TAE]
 EDEX0002-3Q15
 Special Accompaniment
  ---- 
 Techniques to Promote Kindness in Everyday Life (Psycho agressivité et conflits 24h th + 6h TAE) - Sylviane Jeanty
  -21-[+] 
 Bodily Accompaniment of Violence - Vincent BREYER, Jean-Marc Maus - [5h TAE]
  -12-[+] 
 Techniques to Promote Kindness in Everyday Life - Sylviane Jeanty - [3h TAE]
 EDFZ0001-5TA16
 FW: Terminal Test
  -73-[+] 
 Year End Work - Bernard Moch - [18h TAE]
  -24-[+] 
 FW Written and Oral Technique - Bernard Moch, Yannick Pierre - [6h TAE]
  -22-[+] 
 Seminars - Bernard Moch, Aurore NAVE, Zoé Prévot, Florence Simon, Elise Sironval - [6h TAE]
  -12-[+] 
 Sociologie - Nathaelle Balfroid - [3h TAE]
  -12-[+] 
 Ecrits professionnels - Bernard Moch - [3h TAE]
Prerequisite :
EDAD0002-4 - Approche communicationnelle 1
EDAE0002-6 - Approche des publics spécifiques
EDBI0001-4 - Approche psychologique 2
EDXH0001-1 - Techniques d'animation
EDBH0002-5 - Approche sociétale 2
EDBK0001-4 - Approche communicationnelle 2
EDBL0001-3 - Approche bien-être et santé
Corequisite :
EDZY0001-6 - Intégration professionnelle
 EDZY0001-6TA29
 Professional Integration
  --180[+] 
 Practicum - Sophie Baudoin, Dimitri Dupont, François Godard, Katia HELAK, Caroline Leroy, Emilie Liégeois, Bernard Moch, Aurore NAVE, Yannick Pierre, Patricia Pierson, Zoé Prévot, Sophie Rasier, Florence Simon, Maud Stilmant, Valérie Taillieu, Lindsay TALBOT, Stéphanie Tillière  - [45h TAE]
  --12[+] 
 Rencontre éducative - Florence Simon, Maud Stilmant - [3h TAE]
  --12[+] 
 Specific Practicum - Emilie Liégeois, Bernard Moch, Anne-Claire Potvin - [3h TAE]
Prerequisite :
EDAB0002-2 - Approche psychologique 1
EDAA0003-2 - Approche sociétale 1
EDYU0001-4 - Intégration professionnelle
Corequisite :
EDFZ0001-5 - TFE : épreuve terminale