Study Programmes 2024-2025
Bachelier en enseignement section 3 : français et langues anciennes
Cycle view of the study programmeBlOrThPrOtCr
Bac.S3 French ancient languages
Compulsory courses (B1 : 60Cr, B2 : 60Cr, B3 : 60Cr)
 UTAA0001-1B1Q15
 Equity
  -10-- 
 Philosophy of Education
  -10-- 
 Sociology of Education
  -10-- 
 Introduction to Equity in School Systems
 STAB0001-1B1Q16
 Observer pour apprendre les pratiques enseignantes
  -12-- 
 Identité enseignante dans la classe (12h théorie) - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  -12-- 
 Initiation à la dynamique de groupes - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -18-- 
 L'observation : introduction aux sciences sociales - Nathaelle Balfroid
  -6-- 
 L'observation : séminaire - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -12-- 
 Les invariants en pédagogie - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  ---[+] 
 Stage - Valérie Charlier, Julie Guiot, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Lisiane Malhage, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Véronique Van Basten - [24h Internship]
 STAC0001-1B1Q1-48-3
 Subject-Specific and Didactics Professional Training Workshops, Professional Training Workshops - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Julie Guiot, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
 STAV0001-1B1Q112--1
 Communication dans la classe, Communication dans la classe (Communication dans la classe) - Étienne Mehu
 FLAD0001-1B1Q124--2
 Literary Culture I, French
 FLAE0001-2B1Q148--4
 Language I - Introduction, French
 FLAF0001-1B1Q148--4
 Text Grammar I, Text Grammar
 FLAG0001-1B1Q160--5
 Ancient Languages, Latin
 FLBK0001-2B1Q28
 Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité - Français
  -18-- 
 Psychologie du développement
  -18-- 
 L'apprentissage : psychologie et méthodologie
  --36- 
 Ateliers de formation professionnelle
  ---[+] 
 Stage - [24h Internship]
  -12-- 
 Français
Corequisite :
STBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 STBL0001-1B1Q22
 The Teacher as a Social, Educational, Cultural and Institutional Stakeholder
  -12-- 
 The School Institution and its Network of Stakeholders - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Documentary Research - Catherine ALEDDA
Corequisite :
FLBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité - Français
 STBM0001-1B1Q212--1
 The Teacher as a Communicator, Introduction to Office Technology and Collaboration Tools - Carole Delforge
 FLBN0001-1B1Q24
 Linguistics: Lexical Heritage of Latin and Greek
  -24-- 
 French Component
  -24-- 
 Ancient Languages Component
 FLBO0001-2B1Q236--3
 Text Grammar II, Text Grammar
 FLBP0001-1B1Q224--2
 Speaking - Listening I, Speaking - Listening
 FLBQ0001-1B1Q260--5
 Ancient Languages II, Latin
 STWT0001-1B1TA60--5
 Language Proficiency, Language Proficiency - Caroline Aoust, Marie-Christine Duchêne, Belinda Firmani
 UTCV0001-1B2Q15
 Education System
  -10-- 
 Education Policy, Organisation and Operation of the Education System in the Wallonia-Brussels Federation
  -10-- 
 Strategy for Understanding Scholarly Texts on Education Policy Issues (Stratégies de compréhension politique de l'éducation 10h th)
  -20-- 
 Neutrality Training
 STCW0001-1B2Q14
 Communication and Collaboration
  -12-- 
 Communicating Professionally - Étienne Mehu
  -24-- 
 Addressing Audience Diversity - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann
  -12-- 
 Pact and School Roadmaps - Morane HESBOIS
 STCX0001-1B2Q112--1
 Professional Writing, Professional Writing - Caroline Aoust
 FLCY0001-1B2Q148--4
 Language II, French
 FLCZ0001-1B2Q148--4
 Literary Culture II, French
 FLCA0001-1B2Q148--4
 Ancient Languages III, Latin
 STCC0001-1B2Q112--1
 Contribution of Digital Technology and Media to Secondary Education, Digital Technology - Carole Delforge
 UTDD0001-1B2Q218--3
 Cognition in Learning Contexts, Cognitive Processes in Learning Contexts, including Difficulties and Disorders
 FLDE0001-1B2Q212--2
 Subject-Specific Didactics - French, Didactics for French
 FLDF0001-1B2Q26
 Créativité au service des apprentissages-Français
  -12-- 
 Découverte des différentes ressources du monde culturel, politique, économique et social
  -24-- 
 Les pédagogies au service de la créativité ou la créativité au service des pédagogies ?
  -12-- 
 Français et didactique de la discipline
  --24- 
 Activités d'intégration professionnelle
 FLDH0001-1B2Q236--3
 Speaking - Listening II, Speaking - Listening
 FLDI0001-1B2Q236--3
 Ancient Languages IV, Latin
 STXG0001-1B2TA7
 Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
  -18-- 
 Analyse critique de textes scientifiques - Séverine Delcomminette
  -18-- 
 Séminaire d'analyse de pratiques - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  --12- 
 Ateliers de formations professionnelles - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Christine Gruslin, Julie Guiot, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Tiffani Mathieu, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
  ---[+] 
 Stage - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Anne Bouchat, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Marie-Christine Duchêne, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Benoît Vercruysse, Marie-Thérèse Verdure - [48h Internship]
Prerequisite :
FLBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité - Français
 FLXU0001-1B2TA13
 Dispositifs pédagogiques-Français
  -24-- 
 Psychologie des apprentissages, différenciation et accompagnement personnalisé de chaque élève : accompagnement méthodologique
  -24-- 
 L'évaluation au service de l'apprenant et de la différenciation
  -12-- 
 Quels outils pour différencier ?
  -12-- 
 Les TICES au service des apprentissages et de la différenciation
  -12-- 
 Comment différencier en français ?
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles
  ---[+] 
 Stage - [72h Internship]
Prerequisite :
FLBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité - Français
 FLEW0001-1B3Q136--6
 Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in French, Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in French
 STEK0001-1B3Q14
 Self-Awareness and Awareness of Others
  -87- 
 First Aid
  -12-- 
 Physical Health and Mental Well-Being
  -24-- 
 Emotional and Sex Education (Evras)
 STEL0001-2B3Q16
 Project and Sustainability
  -12-- 
 Project-Based Teaching
  -12-- 
 Concepts of Sustainability
  -12-- 
 The Impact of Green Digital Technology
  ---[+] 
 Placement - [72h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
FLXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques
 STEQ0001-1B3Q13
 Découverte du monde extérieur
  -24-- 
 Découvrir le monde extérieur
  ---[+] 
 Stage spécifique - [12h Internship]
 FLEM0001-1B3Q124--2
 Language III, French
 FLEN0001-1B3Q136--3
 Didactics of Reading - Comprehension, French
 FLEO0001-1B3Q136--3
 Ancient Languages V, Latin
 UTFR0001-1B3Q230--5
 Educational Research, Critical Reading of Research, including Data Analysis; Strategies for Understanding Scholarly Texts, including in English; Methodology and Tools for Research in Education and Didactics
 FLFS0001-1B3Q2-24-4
 Managing Learner Heterogeneity: Professional Training Workshops, Managing Learner Heterogeneity: Subject-Specific Professional Training Workshops for French
Corequisite :
FLEW0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : aspects didactiques en français
 STFT0001-1B3Q28
 Advancing Your Teaching Practices and Lessons through Reflection
  -12-- 
 Observation as a Research Method
  --12- 
 Reflection Seminar: In-Depth Study
  -12-- 
 Teacher Identity and Teacher Portfolio
  --12- 
 Professional Training Workshops
  ---[+] 
 Placement - [96h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
FLXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques
 STFU0001-1B3Q212--1
 Professional Writing, Professional Writing
 FLFV0001-1B3Q248--4
 Didactics of Written and Spoken Language Production, Didactics of Written and Spoken Language Production
 FLFW0001-1B3Q236--3
 Ancient Languages VI, Latin
 STYV0001-1B3TA-24-2
 Professional Integration Activities, Professional Integration Activities
 FLYZ0001-1B3TA72--6
 Digital Technology for the Teaching of French, Digital Technology for the Teaching of French
Optional free courses (B1 : 8Cr)
 REME0002-1B1TA----
 Remédiation-Méthodologie péda, Remédiation-Méthodologie péda - Anne Daugimont, Isabelle Lambert, Vanessa Leblanc, Emilie Liégeois, Johanne Renauld, Sam ZOUITEN
 IMCI0001-1B1TA--[+]3
 Citizen Involvement in the Life of the Institution, Citizen Involvement in the Life of the Institution - Bénédicte Léonard - [90h AUTR]
 IMCI0002-1B1TA2020-3
 Implication citoyenne dans le développement durable , Implication citoyenne dans le développement durable (Implication citoyenne dans le développement durable) - Maxime Mottet
 ERAS0001-1-TA---3
 Erasmus BIP, Erasmus Beep - Claire Collard