Study Programmes 2024-2025
Bachelier en enseignement section 3 : français et langues anciennes
Cycle view of the study programmeBlOrThPrOtCr
Bac.S3 French ancient languages
Compulsory courses (B1 : 60Cr, B2 : 60Cr, B3 : 60Cr)
 UTAA0001-1B1Q15
 Equity
  -10-- 
 Philosophy of Education
  -10-- 
 Sociology of Education
  -10-- 
 Introduction to Equity in School Systems
 STAB0001-1B1Q16
 Observer pour apprendre les pratiques enseignantes
  -12-- 
 Identité enseignante dans la classe (12h théorie) - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  -12-- 
 Initiation à la dynamique de groupes - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -18-- 
 L'observation : introduction aux sciences sociales - Nathaelle Balfroid
  -6-- 
 L'observation : séminaire - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -12-- 
 Les invariants en pédagogie - Maïté Kolp
  ---[+] 
 Stage - [24h Internship]
 STAC0001-1B1Q1-48-3
 Subject-Specific and Didactics Professional Training Workshops, Professional Training Workshops - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Anne Bouchat, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Christine Gruslin, Julie Guiot, Jean-Louis Jacquemin, Lisa Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Anne-Sophie Richard, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
 STAV0001-1B1Q112--1
 Communication dans la classe, Communication dans la classe (Communication dans la classe) - Étienne Mehu
 FLAD0001-1B1Q124--2
 Literary Culture I, French
 FLAE0001-2B1Q148--4
 Language I - Introduction, French
 FLAF0001-1B1Q148--4
 Text Grammar I, Text Grammar
 FLAG0001-1B1Q160--5
 Ancient Languages, Latin
 FLBK0001-2B1Q28
 Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité - Français
  -18-- 
 Psychologie du développement
  -18-- 
 L'apprentissage : psychologie et méthodologie
  --36- 
 Ateliers de formation professionnelle
  ---[+] 
 Stage - [24h Internship]
  -12-- 
 Français
Corequisite :
STBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 STBL0001-1B1Q22
 The Teacher as a Social, Educational, Cultural and Institutional Stakeholder
  -12-- 
 The School Institution and its Network of Stakeholders - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Documentary Research - Geoffroy Brunson
Corequisite :
FLBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité - Français
 STBM0001-1B1Q212--1
 The Teacher as a Communicator, Introduction to Office Technology and Collaboration Tools - Carole Delforge
 FLBN0001-1B1Q24
 Linguistics: Lexical Heritage of Latin and Greek
  -24-- 
 French Component
  -24-- 
 Ancient Languages Component
 FLBO0001-2B1Q236--3
 Text Grammar II, Text Grammar
 FLBP0001-1B1Q224--2
 Speaking - Listening I, Speaking - Listening
 FLBQ0001-1B1Q260--5
 Ancient Languages II, Latin
 STWT0001-1B1TA60--5
 Language Proficiency, Language Proficiency - Caroline Aoust, Marie-Christine Duchêne
 UTCV0001-1B2Q15
 Education System
  -10-- 
 Education Policy, Organisation and Operation of the Education System in the Wallonia-Brussels Federation
  -10-- 
 Strategy for Understanding Scholarly Texts on Education Policy Issues (Stratégies de compréhension politique de l'éducation 10h th)
  -20-- 
 Neutrality Training
 STCW0001-1B2Q14
 Communication and Collaboration
  -12-- 
 Communicating Professionally - Étienne Mehu
  -24-- 
 Addressing Audience Diversity - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann
  -12-- 
 Pact and School Roadmaps - Christelle Sabatini
 STCX0001-1B2Q112--1
 Professional Writing, Professional Writing - Caroline Aoust
 FLCY0001-1B2Q148--4
 Language II, French
 FLCZ0001-1B2Q148--4
 Literary Culture II, French
 FLCA0001-1B2Q148--4
 Ancient Languages III, Latin
 STCC0001-1B2Q112--1
 Contribution of Digital Technology and Media to Secondary Education, Digital Technology - Carole Delforge
 UTDD0001-1B2Q218--3
 Cognition in Learning Contexts, Cognitive Processes in Learning Contexts, including Difficulties and Disorders
 FLDE0001-1B2Q212--2
 Subject-Specific Didactics - French, Didactics for French
 FLDF0001-1B2Q26
 Créativité au service des apprentissages-Français
  -12-- 
 Découverte des différentes ressources du monde culturel, politique, économique et social
  -24-- 
 Les pédagogies au service de la créativité ou la créativité au service des pédagogies ?
  -12-- 
 Français et didactique de la discipline
  --24- 
 Activités d'intégration professionnelle
 FLDH0001-1B2Q236--3
 Speaking - Listening II, Speaking - Listening
 FLDI0001-1B2Q236--3
 Ancient Languages IV, Latin
 STXG0001-1B2TA7
 Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
  -18-- 
 Analyse critique de textes scientifiques - Séverine Delcomminette
  -18-- 
 Séminaire d'analyse de pratiques - Marie Kalkmann, Christelle Xhonneux
  --12- 
 Ateliers de formations professionnelles - Jordan Arnould, Séverine Delcomminette, Marie Kalkmann
  ---[+] 
 Stage - Jordan Arnould - [48h Internship]
Prerequisite :
FLBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité - Français
 FLXU0001-1B2TA13
 Dispositifs pédagogiques-Français
  -24-- 
 Psychologie des apprentissages, différenciation et accompagnement personnalisé de chaque élève : accompagnement méthodologique
  -24-- 
 L'évaluation au service de l'apprenant et de la différenciation
  -12-- 
 Quels outils pour différencier ?
  -12-- 
 Les TICES au service des apprentissages et de la différenciation
  -12-- 
 Comment différencier en français ?
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles
  ---[+] 
 Stage - [72h Internship]
Prerequisite :
FLBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité - Français
 FLEW0001-1B3Q136--6
 Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in French, Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in French
 STEK0001-1B3Q14
 Self-Awareness and Awareness of Others
  -87- 
 First Aid
  -12-- 
 Physical Health and Mental Well-Being
  -24-- 
 Emotional and Sex Education (Evras)
 STEL0001-2B3Q16
 Project and Sustainability
  -12-- 
 Project-Based Teaching
  -12-- 
 Concepts of Sustainability
  -12-- 
 The Impact of Green Digital Technology
  ---[+] 
 Placement - [72h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
FLXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques
 STEQ0001-1B3Q13
 Découverte du monde extérieur
  -24-- 
 Découvrir le monde extérieur
  ---[+] 
 Stage spécifique - [12h Internship]
 FLEM0001-1B3Q124--2
 Language III, French
 FLEN0001-1B3Q136--3
 Didactics of Reading - Comprehension, French
 FLEO0001-1B3Q136--3
 Ancient Languages V, Latin
 UTFR0001-1B3Q230--5
 Educational Research, Critical Reading of Research, including Data Analysis; Strategies for Understanding Scholarly Texts, including in English; Methodology and Tools for Research in Education and Didactics
 FLFS0001-1B3Q2-24-4
 Managing Learner Heterogeneity: Professional Training Workshops, Managing Learner Heterogeneity: Subject-Specific Professional Training Workshops for French
Corequisite :
FLEW0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : aspects didactiques en français
 STFT0001-1B3Q28
 Advancing Your Teaching Practices and Lessons through Reflection
  -12-- 
 Observation as a Research Method
  --12- 
 Reflection Seminar: In-Depth Study
  -12-- 
 Teacher Identity and Teacher Portfolio
  --12- 
 Professional Training Workshops
  ---[+] 
 Placement - [96h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
FLXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques
 STFU0001-1B3Q212--1
 Professional Writing, Professional Writing
 FLFV0001-1B3Q248--4
 Didactics of Written and Spoken Language Production, Didactics of Written and Spoken Language Production
 FLFW0001-1B3Q236--3
 Ancient Languages VI, Latin
 STYV0001-1B3TA-24-2
 Professional Integration Activities, Professional Integration Activities
 FLYZ0001-1B3TA72--6
 Digital Technology for the Teaching of French, Digital Technology for the Teaching of French
Optional free courses (B1 : 8Cr)
 REME0002-1B1TA----
 Remédiation-Méthodologie péda, Remédiation-Méthodologie péda - Anne Daugimont, Isabelle Lambert, Vanessa Leblanc, Johanne Renauld, Sam ZOUITEN
 IMCI0001-1B1TA--[+]3
 Citizen Involvement in the Life of the Institution, Citizen Involvement in the Life of the Institution - Bénédicte Léonard - [90h AUTR]
 IMCI0002-1B1TA2020-3
 Implication citoyenne dans le développement durable , Implication citoyenne dans le développement durable (Implication citoyenne dans le développement durable) - Maxime Mottet
 ERAS0001-1-TA---3
 Erasmus BIP, Erasmus Beep