Study Programmes 2024-2025
Bachelier en enseignement section 3 : français et morale
Block view of the study programmeOrThPrOtCr
Bac.S3 French and moral education
Block 1
Compulsory courses
 UTAA0001-1Q15
 Equity
  -10-- 
 Philosophy of Education
  -10-- 
 Sociology of Education
  -10-- 
 Introduction to Equity in School Systems
 STAB0001-1Q16
 Observer pour apprendre les pratiques enseignantes
  -12-- 
 Identité enseignante dans la classe (12h théorie) - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  -12-- 
 Initiation à la dynamique de groupes - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -18-- 
 L'observation : introduction aux sciences sociales - Nathaelle Balfroid
  -6-- 
 L'observation : séminaire - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -12-- 
 Les invariants en pédagogie - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  ---[+] 
 Stage - Valérie Charlier, Julie Guiot, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Lisiane Malhage, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Véronique Van Basten - [24h Internship]
 STAC0001-1Q1-48-3
 Subject-Specific and Didactics Professional Training Workshops, Professional Training Workshops - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Julie Guiot, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
 STAV0001-1Q112--1
 Communication dans la classe, Communication dans la classe (Communication dans la classe) - Étienne Mehu
 FMAD0002-1Q124--2
 Literary Culture I, French
 FMAE0002-2Q148--4
 Language I - Introduction, French
 FMAF0001-1Q148--4
 Text Grammar I, Text Grammar - Marie-Thérèse Verdure
 FMAG0001-1Q160--5
 Moral Education, Moral Education
 FMBK0001-2Q28
 Posture enseignante - Plaisir d'apprendre-Réflexivité-Français
  -18-- 
 Psychologie du développement
  -18-- 
 L'apprentissage : psychologie et méthodologie
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles
  ---[+] 
 Stage - [24h Internship]
  -12-- 
 Français
Corequisite :
STBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 STBL0001-1Q22
 The Teacher as a Social, Educational, Cultural and Institutional Stakeholder
  -12-- 
 The School Institution and its Network of Stakeholders - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Documentary Research - Catherine ALEDDA
Corequisite :
FMBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre-Réflexivité-Français
 STBM0001-1Q212--1
 The Teacher as a Communicator, Introduction to Office Technology and Collaboration Tools - Carole Delforge
 FMBN0001-1Q24
 Linguistics: Lexical Heritage of Latin and Greek
  -24-- 
 French Component - Caroline Aoust
  -24-- 
 Ancient Languages Component - Isabelle Marchal
 FMBO0001-2Q236--3
 Text Grammar II, Text Grammar
 FMBP0001-1Q224--2
 Speaking - Listening I, Speaking - Listening
 FMBQ0001-1Q260--5
 Moral Education II, Moral Education - Isabelle Marchal
Corequisite :
STBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 STWT0001-1TA60--5
 Language Proficiency, Language Proficiency - Caroline Aoust, Marie-Christine Duchêne, Belinda Firmani
Optional free courses
 REME0002-1TA----
 Remédiation-Méthodologie péda, Remédiation-Méthodologie péda - Anne Daugimont, Isabelle Lambert, Vanessa Leblanc, Emilie Liégeois, Johanne Renauld, Sam ZOUITEN
 IMCI0001-1TA--[+]3
 Citizen Involvement in the Life of the Institution, Citizen Involvement in the Life of the Institution - Bénédicte Léonard - [90h AUTR]
 IMCI0002-1TA2020-3
 Implication citoyenne dans le développement durable , Implication citoyenne dans le développement durable (Implication citoyenne dans le développement durable) - Maxime Mottet
 ERAS0001-1TA---3
 Erasmus BIP, Erasmus Beep - Claire Collard
Block 2
Compulsory courses
 UTCV0001-1Q15
 Education System
  -10-- 
 Education Policy, Organisation and Operation of the Education System in the Wallonia-Brussels Federation
  -10-- 
 Strategy for Understanding Scholarly Texts on Education Policy Issues (Stratégies de compréhension politique de l'éducation 10h th)
  -20-- 
 Neutrality Training
 STCW0001-1Q14
 Communication and Collaboration
  -12-- 
 Communicating Professionally - Étienne Mehu
  -24-- 
 Addressing Audience Diversity - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann
  -12-- 
 Pact and School Roadmaps - Morane HESBOIS
 STCX0001-1Q112--1
 Professional Writing, Professional Writing - Caroline Aoust
 FMCY0001-1Q148--4
 Language II, French - Marie-Thérèse Verdure
 FMCZ0001-1Q148--4
 Literary Culture II, French
 FMCA0001-1Q148--4
 Moral Education III, Moral Education
 STCC0001-1Q112--1
 Contribution of Digital Technology and Media to Secondary Education, Digital Technology - Carole Delforge
 UTDD0001-1Q218--3
 Cognition in Learning Contexts, Cognitive Processes in Learning Contexts, including Difficulties and Disorders
 FMDE0001-1Q212--2
 Subject-Specific Didactics - French, Didactics for French
 FMDF0001-1Q26
 Créativité au service des apprentissages - Français
  -12-- 
 Découverte des différentes ressources du monde culturel, politique, économique et social
  -24-- 
 Les pédagogies au service de la créativité ou la créativité au service des pédagogies
  -12-- 
 Français et didactique de la discipline
  --24- 
 Activités d'intégration professionnelle
 FMDH0001-1Q236--3
 Speaking - Listening II, Speaking - Listening
 FMDI0001-1Q236--3
 Moral Education IV, Moral Education
 STXG0001-1TA7
 Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
  -18-- 
 Analyse critique de textes scientifiques - Séverine Delcomminette
  -18-- 
 Séminaire d'analyse de pratiques - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  --12- 
 Ateliers de formations professionnelles - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Christine Gruslin, Julie Guiot, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Tiffani Mathieu, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
  ---[+] 
 Stage - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Anne Bouchat, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Marie-Christine Duchêne, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Benoît Vercruysse, Marie-Thérèse Verdure - [48h Internship]
Prerequisite :
FMBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre-Réflexivité
 FMXU0001-1TA13
 Dispositifs pédagogiques- Français
  -24-- 
 Psychologie des apprentissages, différenciation et accompagnement personnalisé de chaque élève : accompagnement méthodologique
  -24-- 
 L'évaluation au service de l'apprenant et de la différenciation
  -12-- 
 Quels outils pour différencier ?
  -12-- 
 Les TICES au service des apprentissages et de la différenciation
  -12-- 
 Comment différencier en français ?
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles - Marie Kalkmann
  ---[+] 
 Stage - Marie Kalkmann - [72h Internship]
Prerequisite :
FMBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre-Réflexivité
Block 3
Compulsory courses
 FMEW0001-1Q136--6
 Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in French, Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in French
 STEK0001-1Q14
 Self-Awareness and Awareness of Others
  -87- 
 First Aid
  -12-- 
 Physical Health and Mental Well-Being
  -24-- 
 Emotional and Sex Education (Evras)
 STEL0001-2Q16
 Project and Sustainability
  -12-- 
 Project-Based Teaching
  -12-- 
 Concepts of Sustainability
  -12-- 
 The Impact of Green Digital Technology
  ---[+] 
 Placement - [72h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
FMXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques- Français
 STEQ0001-1Q13
 Découverte du monde extérieur
  -24-- 
 Découvrir le monde extérieur
  ---[+] 
 Stage spécifique - [12h Internship]
 FMEM0001-1Q124--2
 Language III, French
 FMEN0001-1Q136--3
 Didactics of Reading - Comprehension, French
 FMEO0001-1Q136--3
 Moral Education V, Moral Education
 UTFR0001-1Q230--5
 Educational Research, Critical Reading of Research, including Data Analysis; Strategies for Understanding Scholarly Texts, including in English; Methodology and Tools for Research in Education and Didactics
 FMFS0001-1Q2-24-4
 Managing Learner Heterogeneity: Professional Training Workshops, Managing Learner Heterogeneity: Subject-Specific Professional Training Workshops for French
Corequisite :
FMEW0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : aspects didactiques en Français
 STFT0001-1Q28
 Advancing Your Teaching Practices and Lessons through Reflection
  -12-- 
 Observation as a Research Method
  --12- 
 Reflection Seminar: In-Depth Study
  -12-- 
 Teacher Identity and Teacher Portfolio
  --12- 
 Professional Training Workshops
  ---[+] 
 Placement - [96h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
FMXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques- Français
 STFU0001-1Q212--1
 Professional Writing, Professional Writing
 FMFV0001-1Q248--4
 Didactics of Written and Spoken Language Production, Didactics of Written and Spoken Language Production
 FMFW0003-1Q236--3
 Moral Education VI, Moral Education
 STYV0001-1TA-24-2
 Professional Integration Activities, Professional Integration Activities
 FMYZ0001-1TA72--6
 Digital Technology for the Teaching of French, Digital Technology for the Teaching of French