Study Programmes 2024-2025
Bachelier en enseignement section 3 : mathématiques et formation numérique
Cycle view of the study programmeBlOrThPrOtCr
Bac.S3 math.digital
Compulsory courses (B1 : 60Cr, B2 : 60Cr, B3 : 60Cr)
 UTAA0001-1B1Q15
 Equity
  -10-- 
 Philosophy of Education
  -10-- 
 Sociology of Education
  -10-- 
 Introduction to Equity in School Systems
 STAB0001-1B1Q16
 Observer pour apprendre les pratiques enseignantes
  -12-- 
 Identité enseignante dans la classe (12h théorie) - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  -12-- 
 Initiation à la dynamique de groupes - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -18-- 
 L'observation : introduction aux sciences sociales - Nathaelle Balfroid
  -6-- 
 L'observation : séminaire - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -12-- 
 Les invariants en pédagogie - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  ---[+] 
 Stage - Valérie Charlier, Julie Guiot, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Lisiane Malhage, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Véronique Van Basten - [24h Internship]
 STAC0001-1B1Q1-48-3
 Subject-Specific and Didactics Professional Training Workshops, Professional Training Workshops - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Julie Guiot, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
 STAV0001-1B1Q112--1
 Communication dans la classe, Communication dans la classe (Communication dans la classe) - Étienne Mehu
 MNAD0001-1B1Q136--3
 Working with Numbers and Letters - Algebra, Algebra - Fabrice Ferauche
 MNAE0001-1B1Q136--3
 Describing Figures and Reasoning - Plane Geometry, Plane Geometry - Ann Derlet
 MNAF0001-1B1Q136--3
 Solving Problems: Basic Trigonometry, Trigonometry - Ann Derlet
 MNAG0001-1B1Q124--2
 Logic, Flow Charts and Information Coding, Coding Logic - Fabrice Ferauche
 MNAH0001-1B1Q124--2
 Culture du numérique, Culture du numérique - Fabian Demily
 MNAI0001-2B1Q124--2
 Fonctions et relations - Alex MOUILLARD
 MNBK0002-2B1Q28
 The Teaching Mindset - Fostering a Love for Learning - Reflection
  -18-- 
 Developmental Psychology - Marie Kalkmann
  -18-- 
 Learning: Psychology and Methodology - Delphine Brisbois
  --36- 
 Professional Training Workshops - Valérie Charlier, Ann Derlet, Marie Kalkmann
  ---[+] 
 Placement - Marie Kalkmann - [24h Internship]
  -12-- 
 Maths Challenge - Ann Derlet
Corequisite :
STBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 STBL0001-1B1Q22
 The Teacher as a Social, Educational, Cultural and Institutional Stakeholder
  -12-- 
 The School Institution and its Network of Stakeholders - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Documentary Research - Catherine ALEDDA
Corequisite :
MNBK0002-2 - Posture enseignante - Plaisirs d'apprendre - Réflexivité
 STBM0001-1B1Q212--1
 The Teacher as a Communicator, Introduction to Office Technology and Collaboration Tools - Carole Delforge
 MNBN0001-2B1Q224--2
 Studying Functions: Limits and Continuity, Functions - Vincent Thomas
 MNBO0001-1B1Q224--2
 Finding Similarities: Major Theorems in Geometry, Major Theorems in Geometry - Ann Derlet
 MNBP0001-1B1Q224--2
 Calculating and Demonstrating : Arithmetic , Arithmetic - Fabrice Ferauche
 MNBQ0001-1B1Q224--2
 Proving Equalities: Advanced Trigonometry, Trigonometry - Fabrice Ferauche
 MNBR0001-1B1Q224--2
 Data Processing: Statistics, Statistics - Vincent Thomas
 MNBS0002-1B1Q224--2
 Initiation à des logiciels de traitement de texte, Initiation à des logiciels de traitement de texte - Florence COMPAGNIE
 MNBU0001-1B1Q224--2
 Data Processing: Spreadsheets, Data Processing: Spreadsheets - Vincent Thomas
 STWT0001-1B1TA60--5
 Language Proficiency, Language Proficiency - Caroline Aoust, Marie-Christine Duchêne, Belinda Firmani
 UTCV0001-1B2Q15
 Education System
  -10-- 
 Education Policy, Organisation and Operation of the Education System in the Wallonia-Brussels Federation
  -10-- 
 Strategy for Understanding Scholarly Texts on Education Policy Issues (Stratégies de compréhension politique de l'éducation 10h th)
  -20-- 
 Neutrality Training
 STCW0001-1B2Q14
 Communication and Collaboration
  -12-- 
 Communicating Professionally - Étienne Mehu
  -24-- 
 Addressing Audience Diversity - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann
  -12-- 
 Pact and School Roadmaps - Morane HESBOIS
 STCX0001-1B2Q112--1
 Professional Writing, Professional Writing - Caroline Aoust
 MNCY0001-1B2Q124--2
 Designing and Communicating a Programme: Algorithms and Programming, Algorithms and Programming - Fabrice Ferauche
 MNCZ0001-1B2Q136--3
 Classifying and Demonstrating in Geometry, Solid Geometry - Ann Derlet
 MNCA0001-1B2Q136--3
 Writing Equations, Solving and Interpreting, Vectors and Lines in the Plane - Fabrice Ferauche
 MNCB0001-2B2Q14
 Optimising and Calculating Variations
  -24-- 
 Application of Derivatives - Marjorie Chamillard
  -24-- 
 Sequences and Series - Fabrice Ferauche
 STCC0001-1B2Q112--1
 Contribution of Digital Technology and Media to Secondary Education, Digital Technology - Carole Delforge
 UTDD0001-1B2Q218--3
 Cognition in Learning Contexts, Cognitive Processes in Learning Contexts, including Difficulties and Disorders
 MNDE0001-1B2Q212--2
 Subject-Specific Didactics - Digital Technology, Didactics for Digital Technology
 MNDF0001-1B2Q27
 Créativité au service des apprentissages-numérique
  -12-- 
 Découverte des différentes ressources du monde culturel, politique, économique et social - Carole Cattini, Morane HESBOIS
  -24-- 
 Les pédagogies au service de la créativité ou la créativité au service des pédagogies ? - Morane HESBOIS
  -24-- 
 Utilisation de logiciels de création de contenus multimédia - Carole Delforge
  --24- 
 Activités d'intégration professionnelle - Valérie Charlier, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Ann Derlet
 MNDH0001-1B2Q236--3
 Solving Systems and Processing Data, Numerical Tables and Matrix Calculus - Marjorie Chamillard
 MNDI0001-1B2Q224--2
 Applying Mathematics, Mathematical Software - Fabrice Ferauche
 STXG0001-1B2TA7
 Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
  -18-- 
 Analyse critique de textes scientifiques - Séverine Delcomminette
  -18-- 
 Séminaire d'analyse de pratiques - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  --12- 
 Ateliers de formations professionnelles - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Christine Gruslin, Julie Guiot, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Tiffani Mathieu, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
  ---[+] 
 Stage - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Anne Bouchat, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Marie-Christine Duchêne, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Benoît Vercruysse, Marie-Thérèse Verdure - [48h Internship]
Prerequisite :
MNBK0002-2 - Posture enseignante - Plaisirs d'apprendre - Réflexivité
 MNXU0001-1B2TA13
 Dispositifs pédagogiques-numérique
  -24-- 
 Psychologie des apprentissages, différenciation et accompagnement personnalisé de chaque élève : accompagnement méthodologique - Morane HESBOIS
  -24-- 
 L'évaluation au service de l'apprenant et de la différenciation - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Quels outils pour différencier ? - Marie Kalkmann
  -12-- 
 Les TICES au service des apprentissages et de la différenciation - Carole Delforge
  -12-- 
 Enseigner la recherche d'informations et de données - Carole Delforge
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles - Valérie Charlier, Carole Delforge, Ann Derlet, Marie Kalkmann
  ---[+] 
 Stage - Valérie Charlier, Carole Delforge, Ann Derlet, Marie Kalkmann - [72h Internship]
Prerequisite :
MNBK0002-2 - Posture enseignante - Plaisirs d'apprendre - Réflexivité
 MNEW0001-1B3Q136--6
 Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in Mathematics, Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in Mathematics
Corequisite :
MNFS0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : AFP
 STEK0001-1B3Q14
 Self-Awareness and Awareness of Others
  -87- 
 First Aid
  -12-- 
 Physical Health and Mental Well-Being
  -24-- 
 Emotional and Sex Education (Evras)
 STEL0001-2B3Q16
 Project and Sustainability
  -12-- 
 Project-Based Teaching
  -12-- 
 Concepts of Sustainability
  -12-- 
 The Impact of Green Digital Technology
  ---[+] 
 Placement - [72h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
MNXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques-numérique
 STEQ0001-1B3Q13
 Découverte du monde extérieur
  -24-- 
 Découvrir le monde extérieur
  ---[+] 
 Stage spécifique - [12h Internship]
 MNEM0001-1B3Q136--3
 Study of Plane Curves, Study of Plane Curves
 MNEN0001-2B3Q15
 Processing and Interpreting Numerical Data
  -36-- 
 Statistiques et probabilités
  -24-- 
 Functions
 UTFR0001-1B3Q230--5
 Educational Research, Critical Reading of Research, including Data Analysis; Strategies for Understanding Scholarly Texts, including in English; Methodology and Tools for Research in Education and Didactics
 MNFS0001-1B3Q2-24-4
 Managing Learner Heterogeneity: Professional Training Workshops, Managing Learner Heterogeneity: Subject-Specific Professional Training Workshops for Mathematics
Corequisite :
MNEW0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : aspects didactiques en mathématiques
 STFT0001-1B3Q28
 Advancing Your Teaching Practices and Lessons through Reflection
  -12-- 
 Observation as a Research Method
  --12- 
 Reflection Seminar: In-Depth Study
  -12-- 
 Teacher Identity and Teacher Portfolio
  --12- 
 Professional Training Workshops
  ---[+] 
 Placement - [96h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
MNXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques-numérique
 STFU0001-1B3Q212--1
 Professional Writing, Professional Writing
 MNFV0001-1B3Q224--2
 Predicting Results, Probability
 MNFW0001-1B3Q224--2
 Differential and Integral Calculus, Differential and Integral Calculus
 MNFX0001-1B3Q224--2
 Advanced Numeracy, Complex Numbers
 MNFY0001-1B3Q224--2
 Designing and Communicating a Programme: Algorithms and Programming, Educational Robotics
 STYV0001-1B3TA-24-2
 Professional Integration Activities, Professional Integration Activities
 MNYW0001-1B3TA5
 Projet interdisciplinaire
  -36-- 
 Digital Technology
  -24-- 
 Mathematics
Optional free courses (B1 : 8Cr)
 REME0002-1B1TA----
 Remédiation-Méthodologie péda, Remédiation-Méthodologie péda - Anne Daugimont, Isabelle Lambert, Vanessa Leblanc, Emilie Liégeois, Johanne Renauld, Sam ZOUITEN
 IMCI0001-1B1TA--[+]3
 Citizen Involvement in the Life of the Institution, Citizen Involvement in the Life of the Institution - Bénédicte Léonard - [90h AUTR]
 IMCI0002-1B1TA2020-3
 Implication citoyenne dans le développement durable , Implication citoyenne dans le développement durable (Implication citoyenne dans le développement durable) - Maxime Mottet
 ERAS0001-1-TA---3
 Erasmus BIP, Erasmus Beep - Claire Collard