Study Programmes 2024-2025
Bachelier en enseignement section 1
Cycle view of the study programmeBlOrThPrOtCr
Bac.S1
Compulsory courses (B1 : 60Cr, B2 : 60Cr, B3 : 60Cr)
 UTAA0001-1B1Q15
 Equity
  -10-- 
 Philosophy of Education
  -10-- 
 Sociology of Education
  -10-- 
 Introduction to Equity in School Systems
 SUAB0001-1B1Q16
 Observer pour apprendre : les pratiques enseignantes
  -12-- 
 Identité enseignante dans la classe (Identité enseignante dans la classe 12H TH) - Christelle Xhonneux
  -12-- 
 Initiation à la dynamique de groupes (Initiation à la dynamique de groupes 12H TH) - Christelle Sabatini
  -18-- 
 L'observation : introduction aux sciences sociales (L'observation : introduction aux sciences sociales 18H TH) - Nathaelle Balfroid
  -6-- 
 L'observation : séminaire (L'observation : séminaire 6H TH) - Nathaelle Balfroid, Christelle Sabatini
  -12-- 
 Les invariants en pédagogie (Les invariants en pédagogie 12H TH) - Christelle Sabatini
  ---[+] 
 Stage (Stage 24H ST) - Delphine Brisbois, Christelle Sabatini - [24h Internship]
 SUAC0001-1B1Q1-48-3
 Subject-Specific and Didactics Professional Training Workshops, Professional Training Workshops (Ateliers de formation professionnelle 48H PR) - Delphine Brisbois, Carole Cattini, Bénédicte Donay, Marion Jourdan, Sandrine Magnette, Lisiane Malhage, Sandrine Pecheux, Christelle Sabatini
 SUAD0001-1B1Q124--2
 French, French (Français 24H TH) - Florence Hayez
 SUAF0001-1B1Q124--2
 Geography, Geography (Géographie 24H TH) - Jean-François Offergeld
 SUAG0001-1B1Q112--1
 Visual Arts, Visual Arts (Arts plastiques 12H TH) - Carole Cattini
 SUAH0001-1B1Q112--1
 Health Education, Health Education (Education à la santé 12H TH) - Marion Jourdan
 SUAI0001-1B1Q136--3
 Music, Music (Musique 36H TH) - Bénédicte Donay
 SUAJ0001-1B1Q136--3
 Mathematics, Mathematics (Mathématiques 36 H TH) - Marjorie Chamillard
 SUAO0001-1B1Q124--2
 FLE, Français langue étrangère et d'apprentissage (Français langue étrangère et d'apprentissage 24H TH) - Caroline Aoust
 SUAV0001-1B1Q112--1
 Communication dans la classe, Communication dans la classe (Communication dans la classe 12h TH) - Étienne Mehu
 SUBE0001-1-Q224--2
 Sciences, Sciences (Sciences 24H TH) - Annie Gofflot
 SUBK0001-1B1Q29
 The Teaching Mindset - Fostering a Love for Learning - Reflection
  -12-- 
 Communication in the Classroom (Communication dans la classe 12H TH) - Caroline Aoust
  -18-- 
 Developmental Psychology (Psychologie du développement 18H TH) - Christelle Sabatini
  -18-- 
 Learning: Psychology and Methodology (L'apprentissage : psychologie et méthodologie 18H TH) - Delphine Brisbois, Sophie VERVLOET
  --48- 
 Professional Training Workshops (Ateliers de formation professionnelle 48h PR) - Delphine Brisbois, Marjorie Chamillard, Annie Gofflot, Florence Hayez, Sandrine Magnette, Sandrine Pecheux, Christelle Sabatini
  ---[+] 
 Placement (Stage 24h ST) - Christelle Sabatini - [24h Internship]
  -24-- 
 Introduction to Languages (Eveil aux langues 24h TH) - Caroline Aoust
Corequisite :
SUBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 SUBL0001-1B1Q22
 The Teacher as a Social, Educational, Cultural and Institutional Stakeholder
  -12-- 
 The School Institution and its Network of Stakeholders (L'institution scolaire et son réseau d'acteurs 12H TH) - Delphine Brisbois
  -12-- 
 Documentary Research (Recherche documentaire 12H TH) - Florence Hayez
Corequisite :
SUBK0001-1 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité
 SUBM0001-1B1Q212--1
 The Teacher as a Communicator, Introduction to Office Technology and Collaboration Tools (Introduction à la bureautique et aux outils collaboratifs 12H TH) - Carole Delforge
 SUBN0001-1B1Q224--2
 French, French (Français 24H TH) - Florence Hayez
 SUBP0001-1B1Q224--2
 History, History (Histoire 24 H TH) - Lindsay Beff
 SUBQ0001-1B1Q248--4
 Visual Arts, Visual Arts (Arts plastiques 48H TH) - Carole Cattini, Elise Sironval, Maud Stilmant
 SUBR0001-1B1Q224--2
 Music, Music (Musique 24H TH) - Bénédicte Donay
 SUBS0001-1B1Q224--2
 Psychomotor Skills, Psychomotor Skills (Psychomotricité 24 H TH) - Marion Jourdan
 SUWT0001-1B1TA60--5
 Language Proficiency, Proficiency in French (Maîtrise de la langue française 60H TH) - Caroline Aoust, Florence Hayez
 UTCV0001-1B2Q15
 Education System
  -10-- 
 Education Policy, Organisation and Operation of the Education System in the Wallonia-Brussels Federation
  -10-- 
 Strategy for Understanding Scholarly Texts on Education Policy Issues (Stratégies de compréhension politique de l'éducation 10h th)
  -20-- 
 Neutrality Training
 SUCW0001-1B2Q14
 Communication and Collaboration
  -12-- 
 Communicating Professionally (Communiquer de manière professionnelle 12H TH) - Étienne Mehu
  -24-- 
 Addressing Audience Diversity (Approche de la diversité des publics 24H TH) - Nathaelle Balfroid, Christelle Sabatini
  -12-- 
 Pact and School Roadmaps (Pacte et plan de pilotage 12H TH) - Christelle Sabatini, Christelle Sabatini
 SUCX0001-1B2Q112--1
 Professional Writing, Professional Writing (Ecrits professionnels 12H TH) - Florence Hayez
 SUCY0001-1B2Q14
 Move, Think, Create
  -24-- 
 Psychomotor Skills (Psychomotricité 24H TH) - Maxime Mottet
  -24-- 
 Visual Arts (Arts plastiques 24H TH) - Carole Cattini
  -24-- 
 Mathematics (Mathématiques 24H TH) - Marjorie Chamillard
 SUCZ0002-1B2Q136--3
 Français, Français (Français 36H TH) - Belinda Firmani, Florence Hayez
 SUCA0001-1B2Q13
 Introduction to History and Geography
  -24-- 
 Geography Training and Subject-Specific Didactics (Formation géographique et didactique de la discipline 24H TH)
  -12-- 
 History Training and Subject-Specific Didactics (Formation historique et didactique de la discipline 12H TH) - Sandra Hennay
 SUCB0001-1B2Q14
 Musiques - PMO - Arts plastiques
  -24-- 
 Musique (Musique 24h TH) - Bénédicte Donay
  -12-- 
 PMO (PMO 12H TH) - Maxime Mottet
  -12-- 
 Arts plastiques (Arts plastiques 12H TH) - Carole Cattini
 UTDD0001-1B2Q218--3
 Cognition in Learning Contexts, Cognitive Processes in Learning Contexts, including Difficulties and Disorders
 SUDE0001-1B2Q212--2
 Subject-Specific Didactics - Science, Didactics for Science (Didactique appliquée aux sciences 12H TH)
 SUDF0001-1B2Q26
 Creativity for Learning - Introduction to Languages
  -12-- 
 Exploring the Different Resources of the Cultural, Political, Economic and Social World (Découverte des différentes ressources du monde culturel, politique, économique et social 12H TH) - Carole Cattini, Christelle Sabatini
  -24-- 
 Les pédagogies au service de la créativité ou la créativité au service des pédagogies ? (Les pédagogies au service de la créativité ou la créativité au service des pédagogies ? 24H TH) - Christelle Xhonneux
  -12-- 
 Introduction to Languages and Subject-Specific Didactics (Eveil aux langues et didactique de la discipline 12H TH) - Caroline Aoust
  --24- 
 Professional Integration Activities (Activités d'intégration professionnelle 24H PR) - Carole Cattini, Marjorie Chamillard, Annie Gofflot, Christelle Xhonneux
 SUDH0001-1B2Q224--2
 Philosophy and Citizenship Education (EPC), Philosophy and Citizenship Education (Education à la philosophie et à la citoyenneté 24H TH) - Isabelle Marchal
 SUDI0001-1B2Q212--1
 Digital Technology, Introduction to Digital Technology (Introduction au numérique 12H TH) - Carole Delforge
 SUDJ0001-1B2Q22
 French - Digital Technology
  -12-- 
 French (Français 12H TH) - Florence Hayez
  -12-- 
 Digital Technology (Numérique 12H TH) - Fabian Demily
 SUXG0001-1B2TA7
 Improving Your Teaching Practices and Lessons/Reflection
  -18-- 
 Critical Analysis of Scholarly Texts (Analyse critique de textes scientifiques 18H TH) - Christelle Xhonneux
  --18- 
 Practice Analysis Seminar (Séminaire d'analyse de pratiques 18H PR) - Christelle Sabatini
  --12- 
 Professional Training Workshops (Ateliers de formation professionnelle 12H PR)
  ---[+] 
 Placement (Stage 48H ST) - Caroline Aoust, Delphine Brisbois, Carole Cattini, Marjorie Chamillard, Bénédicte Donay, Annie Gofflot, Florence Hayez, Sandra Hennay, Christelle Sabatini, Vincent Thomas, Christelle Xhonneux - [48h Internship]
Prerequisite :
SUBK0001-1 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité
 SUXU0001-1B2TA13
 Teaching Resources - French
  -24-- 
 Psychology of Learning, Differentiation and Individualised Support for Each Pupil: Methodology Guidance (Psycho app,différ et acc pers de chaq élè : acc méth 24H TH) - Delphine Brisbois
  -24-- 
 Assessment for Learners and Differentiation (L'évaluation au service de l'apprenant et de la différenciation 24H TH) - Delphine Brisbois
  -12-- 
 Tools for Differentiation (Quels outils pour différencier ? 12H TH) - Delphine Brisbois
  -12-- 
 Educational ICTs for Learning and Differentiation (Les TICES au service des apprentissages et de la différenciation 12H TH) - Carole Delforge
  -12-- 
 Differentiating in French (Comment différencier en français ? 12H TH) - Florence Hayez
  --36- 
 Professional Training Workshops (AFP 36H PR)
  ---[+] 
 Placement (Stage 72H ST) - Caroline Aoust, Delphine Brisbois, Carole Cattini, Marjorie Chamillard, Bénédicte Donay, Annie Gofflot, Florence Hayez, Sandra Hennay, Christelle Sabatini, Vincent Thomas, Christelle Xhonneux - [72h Internship]
Prerequisite :
SUBK0001-1 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité
 SUEW0001-1B3Q136--6
 Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in French, Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in French (Gest de l'hétérog des appr : aspects didactiq en fr 36H TH)
Corequisite :
SUFS0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : AFP
 SUEK0001-1B3Q14
 Self-Awareness and Awareness of Others
  -87- 
 First Aid (Secourisme 8H Th + 7H PR)
  -12-- 
 Physical and Mental Health and Well-Being (Santé et bien-être physique et mental 12H TH)
  -24-- 
 Emotional and Sex Education (Evras) (Evras 24H TH)
 SUEL0001-1B3Q16
 Project and Sustainability
  -12-- 
 Project-Based Teaching (La pédagogie du projet 12H TH)
  -24-- 
 Exploring the Outside World (Découvrir le monde extérieur 24H TH)
  -12-- 
 Concepts of Sustainability (Notions de durabilité 12H TH)
  -12-- 
 The Environmental Impact of Digital Technology (L'impact écologique du numérique 12H TH)
  ---[+] 
 Placement (Stage 72 ST) - [72h Internship]
  ---[+] 
 Specialist Placement (Stage spécifique 12H ST) - [12h Internship]
Prerequisite :
SUXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
SUXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques - Français
 SUEQ0001-1B3Q13
 Découvrir le monde extérieur - stage spécifique
  -24-- 
 Découvrir le monde extérieur (Découvrir le monde extérieur 24H TH)
  ---[+] 
 Stage spécifique (Stage spécifique 12H ST) - [12h Internship]
 SUEM0001-1B3Q14
 Introduction to History, Art and Digital Technology
  -12-- 
 History (Histoire 12 TH)
  -24-- 
 Visual Arts (Arts plastiques 24h TH)
  -12-- 
 Digital Technology
 SUEN0001-1B3Q124--2
 Economic and Social Studies, Economic and Social Studies (Formation économique et sociale 24H TH)
 SUEO0001-1B3Q13
 French: French as a Native, Foreign and Learning Language
  -24-- 
 French (Français 24H TH)
  -12-- 
 French as a Foreign and Learning Language (Français langue étrangère et d'apprentissage 12H TH)
 SUEP0001-1B3Q112--1
 Music, Music Education (Education musicale 12 TH)
 UTFR0001-1B3Q230--5
 Educational Research, Critical Reading of Research, including Data Analysis; Strategies for Understanding Scholarly Texts, including in English; Methodology and Tools for Research in Education and Didactics
 SUFS0001-1B3Q2-24-4
 Managing Learner Heterogeneity: Professional Training Workshops, Managing Learner Heterogeneity: Subject-Specific Professional Training Workshops for French (Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : AFP discipl en fr 24H PR)
Corequisite :
SUEW0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : aspects didactiques en Français
 SUFT0001-1B3Q28
 Advancing Your Teaching Practices and Lessons through Reflection
  -12-- 
 Observation as a Research Method (L'observation comme méthode de recherche 12H TH)
  --12- 
 Reflection Seminar: In-Depth Study (Séminaire de réflexivité : approfondissement 12H PR)
  -12-- 
 Teacher Identity and Teacher Portfolio (Identité enseignante et dossier de l'enseignant 12H TH)
  --12- 
 Professional Training Workshops (AFP 12H PR)
  ---[+] 
 Placement (Stage 96H ST) - [96h Internship]
Prerequisite :
SUXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
SUXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques - Français
 SUFU0001-1B3Q212--1
 Professional Writing, Professional Writing (Ecrits professionnels 12H TH)
 SUFV0001-1B3Q24
 Moving to Rhythm
  -1212- 
 Psychomotor Skills (Psychomotricité 12H TH + 12H PR)
  -1212- 
 Music (Musique 12H TH + 12H PR)
 SUFW0001-1B3Q24
 Manual, Technical and Technological Skills (FMTT) - Mathematics
  -24-- 
 Manual, Technical and Technological Skills and Didactics (Format manuelle tech, techno et ses didact 24H TH)
  -24-- 
 Mathematics (Mathématiques 24H TH)
 SUFX0001-1B3Q23
 French - Philosophy and Citizenship Education (EPC)
  -12-- 
 French (Français 12H TH)
  -24-- 
 Philosophy and Citizenship Education (EPC 24H TH)
 SUYV0001-1B3TA-24-2
 Professional Integration Activities , Professional Integration Activities (Activités d'intégration professionnelle 24H PR)
Optional free courses (B1 : 8Cr)
 REME0002-1B1TA----
 Remédiation-Méthodologie péda, Remédiation-Méthodologie péda - Anne Daugimont, Isabelle Lambert, Vanessa Leblanc, Johanne Renauld, Sam ZOUITEN
 IMCI0001-1B1TA--[+]3
 Citizen Involvement in the Life of the Institution, Citizen Involvement in the Life of the Institution - Bénédicte Léonard - [90h AUTR]
 IMCI0002-1B1TA2020-3
 Implication citoyenne dans le développement durable , Implication citoyenne dans le développement durable (Implication citoyenne dans le développement durable) - Maxime Mottet
 ERAS0001-1-TA---3
 Erasmus BIP, Erasmus Beep