Study Programmes 2024-2025
Bachelier en enseignement section 3 : langues germaniques
Cycle view of the study programmeBlOrThPrOtCr
Bac S3 Ig German, Dutch, English
Compulsory courses (B1 : 37Cr, B2 : 43Cr, B3 : 49Cr)
 UTAA0001-1B1Q15
 Equity
  -10-- 
 Philosophy of Education
  -10-- 
 Sociology of Education
  -10-- 
 Introduction to Equity in School Systems
 STAB0001-1B1Q16
 Observer pour apprendre les pratiques enseignantes
  -12-- 
 Identité enseignante dans la classe (12h théorie) - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  -12-- 
 Initiation à la dynamique de groupes - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -18-- 
 L'observation : introduction aux sciences sociales - Nathaelle Balfroid
  -6-- 
 L'observation : séminaire - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -12-- 
 Les invariants en pédagogie - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  ---[+] 
 Stage - Valérie Charlier, Julie Guiot, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Lisiane Malhage, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Véronique Van Basten - [24h Internship]
 STAC0001-1B1Q1-48-3
 Subject-Specific and Didactics Professional Training Workshops, Professional Training Workshops - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Julie Guiot, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
 STAV0001-1B1Q112--1
 Communication dans la classe, Communication dans la classe (Communication dans la classe) - Étienne Mehu
 LGAD0001-2B1Q196--8
 English, English - Alice EVRARD
 STBL0001-1B1Q22
 The Teacher as a Social, Educational, Cultural and Institutional Stakeholder
  -12-- 
 The School Institution and its Network of Stakeholders - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Documentary Research - Catherine ALEDDA
Corequisite :
LGBK0001-3 - Posture enseignante - plaisir d'apprendre - réflexivité-Néerlandais-Allemand
LGBK0001-4 - Posture enseignante - plaisir d'apprendre - réflexivité-Néerlandais-Allemand
 STBM0001-1B1Q212--1
 The Teacher as a Communicator, Introduction to Office Technology and Collaboration Tools - Carole Delforge
 LGBN0001-2B1Q284--7
 English, English - Alice EVRARD
 STWT0001-1B1TA60--5
 Language Proficiency, Language Proficiency - Caroline Aoust, Marie-Christine Duchêne, Belinda Firmani
 UTCV0001-1B2Q15
 Education System
  -10-- 
 Education Policy, Organisation and Operation of the Education System in the Wallonia-Brussels Federation
  -10-- 
 Strategy for Understanding Scholarly Texts on Education Policy Issues (Stratégies de compréhension politique de l'éducation 10h th)
  -20-- 
 Neutrality Training
 STCW0001-1B2Q14
 Communication and Collaboration
  -12-- 
 Communicating Professionally - Étienne Mehu
  -24-- 
 Addressing Audience Diversity - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann
  -12-- 
 Pact and School Roadmaps - Morane HESBOIS
 STCX0001-1B2Q112--1
 Professional Writing, Professional Writing - Caroline Aoust
 LGCY0001-1B2Q16
 English
  -48-- 
 English - Alice EVRARD
  -24-- 
 Teaching of English at Pre-School and Primary Level, including Didactics - Alice EVRARD
 STCC0001-1B2Q112--1
 Contribution of Digital Technology and Media to Secondary Education, Digital Technology - Carole Delforge
 UTDD0001-1B2Q218--3
 Cognition in Learning Contexts, Cognitive Processes in Learning Contexts, including Difficulties and Disorders
 LGDH0001-1B2Q236--3
 English, English - Alice EVRARD
 STXG0001-1B2TA7
 Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
  -18-- 
 Analyse critique de textes scientifiques - Séverine Delcomminette
  -18-- 
 Séminaire d'analyse de pratiques - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  --12- 
 Ateliers de formations professionnelles - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Christine Gruslin, Julie Guiot, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Tiffani Mathieu, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
  ---[+] 
 Stage - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Anne Bouchat, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Marie-Christine Duchêne, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Benoît Vercruysse, Marie-Thérèse Verdure - [48h Internship]
Prerequisite :
LGBK0001-3 - Posture enseignante - plaisir d'apprendre - réflexivité-Néerlandais-Allemand
LGBK0001-4 - Posture enseignante - plaisir d'apprendre - réflexivité-Néerlandais-Allemand
 LGXU0001-1B2TA13
 Dispositifs pédagogiques-Anglais
  -24-- 
 Psychologie des apprentissages, différenciation et accompagnement personnalisé de chaque élève : accompagnement méthodologique. - Morane HESBOIS
  -24-- 
 L'évaluation au service de l'apprenant et de la différenciation - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Quels outils pour différencier ? - Marie Kalkmann
  -12-- 
 Les TICES au service des apprentissages et de la différenciation - Carole Delforge
  -12-- 
 Comment différencier en anglais ? - Alice EVRARD
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles - Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Cynthia DEVLOO, Alice EVRARD, Marie Kalkmann, Hoda Qasem
  ---[+] 
 Stage - Marie Kalkmann - [72h Internship]
Prerequisite :
LGBK0001-3 - Posture enseignante - plaisir d'apprendre - réflexivité-Néerlandais-Allemand
LGBK0001-4 - Posture enseignante - plaisir d'apprendre - réflexivité-Néerlandais-Allemand
 LGEW0001-1B3Q136--6
 Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in English, Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in English (Gest de l'hétéro des apprenants : aspects didact en Angl 36h th)
Corequisite :
LGFS0002-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : AFP
 STEK0001-1B3Q14
 Self-Awareness and Awareness of Others
  -87- 
 First Aid
  -12-- 
 Physical Health and Mental Well-Being
  -24-- 
 Emotional and Sex Education (Evras)
 STEL0001-2B3Q16
 Project and Sustainability
  -12-- 
 Project-Based Teaching
  -12-- 
 Concepts of Sustainability
  -12-- 
 The Impact of Green Digital Technology
  ---[+] 
 Placement - [72h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
LGXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques-Anglais
 STEQ0001-1B3Q13
 Découverte du monde extérieur
  -24-- 
 Découvrir le monde extérieur
  ---[+] 
 Stage spécifique - [12h Internship]
 LGEM0001-1B3Q160--5
 English and Digital Technology, English and Digital Technology (Anglais et numérique 60h th)
 UTFR0001-1B3Q230--5
 Educational Research, Critical Reading of Research, including Data Analysis; Strategies for Understanding Scholarly Texts, including in English; Methodology and Tools for Research in Education and Didactics
 LGFS0002-1B3Q2-24-4
 Managing Learner Heterogeneity: Professional Training Workshops, Managing Learner Heterogeneity: Subject-Specific Professional Training Workshops for English (Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : AFP discipl en anglais 24h Pr)
Corequisite :
LGEW0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : aspects didactiques en Anglais
 STFT0001-1B3Q28
 Advancing Your Teaching Practices and Lessons through Reflection
  -12-- 
 Observation as a Research Method
  --12- 
 Reflection Seminar: In-Depth Study
  -12-- 
 Teacher Identity and Teacher Portfolio
  --12- 
 Professional Training Workshops
  ---[+] 
 Placement - [96h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
LGXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques-Anglais
 STFU0001-1B3Q212--1
 Professional Writing, Professional Writing
 LGFV0001-1B3Q260--5
 English, English (Anglais 60h TH)
 STYV0001-1B3TA-24-2
 Professional Integration Activities, Professional Integration Activities
Choose a language (German or Dutch) (B1 : 23Cr, B2 : 17Cr, B3 : 11Cr)
Choose courses in a foreign language (Dutch or German) (B1 : 23Cr, B2 : 17Cr, B3 : 11Cr)
 LGAE0002-1B1Q184--7
 Dutch/German, Dutch - Victoire CRAVATTE
 LGAE0002-2B1Q184--7
 Dutch/German, German - Cynthia DEVLOO
 LGBK0001-3B1Q28
 Posture enseignante - plaisir d'apprendre - réflexivité-Néerlandais-Allemand
  -18-- 
 Psychologie du développement - Marie Kalkmann
  -18-- 
 L'apprentissage : psychologie et méthodologie - Delphine Brisbois
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles - Victoire CRAVATTE, Cynthia DEVLOO, Alice EVRARD, Marie Kalkmann, Hoda Qasem
  ---[+] 
 Stage - Marie Kalkmann - [24h Internship]
  -12-- 
 Néerlandais - Victoire CRAVATTE
Corequisite :
STBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 LGBK0001-4B1Q28
 Posture enseignante - plaisir d'apprendre - réflexivité-Néerlandais-Allemand
  -18-- 
 Psychologie du développement - Marie Kalkmann
  -18-- 
 L'apprentissage : psychologie et méthodologie - Delphine Brisbois
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles - Victoire CRAVATTE, Cynthia DEVLOO, Alice EVRARD, Marie Kalkmann, Hoda Qasem
  ---[+] 
 Stage - Marie Kalkmann - [24h Internship]
  -12-- 
 Allemand - Cynthia DEVLOO
Corequisite :
STBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 LGBO0001-1B1Q284--7
 Dutch/German, Dutch - Victoire CRAVATTE
 LGBO0001-2B1Q284--7
 Dutch/German, German - Cynthia DEVLOO
 LGCZ0001-1B2Q17
 Dutch/German
  -60-- 
 Dutch - Victoire CRAVATTE
  -24-- 
 Teaching of Dutch at Pre-School and Primary Level, including Didactics - Victoire CRAVATTE
 LGCZ0001-2B2Q17
 Dutch/German
  -60-- 
 German - Cynthia DEVLOO
  -24-- 
 Teaching of German at Pre-School and Primary Level, including Didactics - Cynthia DEVLOO
 LGDE0001-1B2Q212--2
 Subject-Specific Didactics - Dutch/German, Didactics for Dutch
 LGDE0001-2B2Q212--2
 Subject-Specific Didactics - Dutch/German, Didactics for German
 LGDF0001-1B2Q26
 Créativité au service des apprentissages-Néerlandais-Allemand
  -12-- 
 Découverte des différentes ressources du monde culturel, politique, économique et social - Carole Cattini, Morane HESBOIS
  -24-- 
 Les pédagogies au service de la créativité ou la créativité au service des pédagogies ? - Morane HESBOIS
  -12-- 
 Néerlandais - Victoire CRAVATTE
  --24- 
 Activités d'intégration professionnelles - Séverine Delcomminette, Cynthia DEVLOO, Marie Kalkmann, Hoda Qasem
 LGDF0001-2B2Q26
 Créativité au service des apprentissages-Néerlandais-Allemand
  -12-- 
 Découverte des différentes ressources du monde culturel, politique, économique et social - Carole Cattini, Morane HESBOIS
  -24-- 
 Les pédagogies au service de la créativité ou la créativité au service des pédagogies ? - Morane HESBOIS
  -12-- 
 Allemand - Cynthia DEVLOO
  --24- 
 Activités d'intégration professionnelles - Séverine Delcomminette, Cynthia DEVLOO, Marie Kalkmann, Hoda Qasem
 LGDI0001-1B2Q224--2
 Dutch/German, Dutch - Victoire CRAVATTE
 LGDI0001-2B2Q224--2
 Dutch/German, German - Cynthia DEVLOO
 LGEN0001-1B3Q160--5
 Dutch/German and Digital Technology, Dutch and Digital Technology
 LGEN0001-2B3Q160--5
 Dutch/German and Digital Technology, German and Digital Technology
 LGFW0002-1B3Q272--6
 Dutch/German, Dutch - Victoire CRAVATTE
 LGFW0002-2B3Q272--6
 Dutch/German, German
Optional free courses (B1 : 8Cr)
 REME0002-1B1TA----
 Remédiation-Méthodologie péda, Remédiation-Méthodologie péda - Anne Daugimont, Isabelle Lambert, Vanessa Leblanc, Emilie Liégeois, Johanne Renauld, Sam ZOUITEN
 IMCI0001-1B1TA--[+]3
 Citizen Involvement in the Life of the Institution, Citizen Involvement in the Life of the Institution - Bénédicte Léonard - [90h AUTR]
 IMCI0002-1B1TA2020-3
 Implication citoyenne dans le développement durable , Implication citoyenne dans le développement durable (Implication citoyenne dans le développement durable) - Maxime Mottet
 ERAS0001-1-TA---3
 Erasmus BIP, Erasmus Beep - Claire Collard