Study Programmes 2024-2025
Bachelier en enseignement section 3 : formation manuelle, technique et technologique et formation numérique
Block view of the study programmeOrThPrOtCr
Bac.S3 FMTTN
Block 1
Compulsory courses
 UTAA0001-1Q15
 Equity
  -10-- 
 Philosophy of Education
  -10-- 
 Sociology of Education
  -10-- 
 Introduction to Equity in School Systems
 STAB0001-1Q16
 Observer pour apprendre les pratiques enseignantes
  -12-- 
 Identité enseignante dans la classe (12h théorie) - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  -12-- 
 Initiation à la dynamique de groupes - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -18-- 
 L'observation : introduction aux sciences sociales - Nathaelle Balfroid
  -6-- 
 L'observation : séminaire - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -12-- 
 Les invariants en pédagogie - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  ---[+] 
 Stage - Valérie Charlier, Julie Guiot, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Lisiane Malhage, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Véronique Van Basten - [24h Internship]
 STAC0001-1Q1-48-3
 Subject-Specific and Didactics Professional Training Workshops, Professional Training Workshops - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Julie Guiot, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
 STAV0001-1Q112--1
 Communication dans la classe, Communication dans la classe (Communication dans la classe) - Étienne Mehu
 TNAD0001-1Q148--4
 Cultivation Techniques I, Cultivation Techniques - Axelle BONBLED
 TNAE0001-1Q136--3
 Building Design, Building Design - Alex MOUILLARD
 TNAF0002-1Q148--4
 Alimentation et digestion, Alimentation et digestion - Axelle BONBLED
 TNAG0001-1Q124--2
 Logic, Flow Charts and Information Coding, Coding Logic - Fabrice Ferauche
 TNAH0001-1Q124--2
 Culture du numérique, Culture et épistémologie du numérique - Fabian Demily
 TNBK0001-2Q28
 Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité-FMTTN
  -18-- 
 Psychologie du développement - Marie Kalkmann
  -18-- 
 L'apprentissage : psychologie et méthodologie - Delphine Brisbois
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles - Marie Kalkmann, Alex MOUILLARD
  ---[+] 
 Stage - [24h Internship]
  -12-- 
 Formation manuelle technique et technologique - Alex MOUILLARD
Corequisite :
STBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 STBL0001-1Q22
 The Teacher as a Social, Educational, Cultural and Institutional Stakeholder
  -12-- 
 The School Institution and its Network of Stakeholders - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Documentary Research - Catherine ALEDDA
Corequisite :
TNBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité-FMTTN
 STBM0001-1Q212--1
 The Teacher as a Communicator, Introduction to Office Technology and Collaboration Tools - Carole Delforge
 TNBN0001-1Q236--3
 Cultivation Techniques II, Cultivation Techniques - Annie Gofflot
 TNBO0002-1Q236--3
 Technologie de l'habitat 1, Technologie de l'habitat 1 - Alex MOUILLARD
 TNBP0001-1Q248--4
 Quantities and Measuring Instruments, Quantities and Measuring Instruments - Marjorie Chamillard
 TNBS0002-1Q224--2
 Initiation à des logiciels de traitement de texte, Initiation à des logiciels de traitement de texte
 TNBU0001-1Q224--2
 Data Processing: Spreadsheets, Data Processing: Spreadsheets - Vincent Thomas
 STWT0001-1TA60--5
 Language Proficiency, Language Proficiency - Caroline Aoust, Marie-Christine Duchêne, Belinda Firmani
Optional free courses
 REME0002-1TA----
 Remédiation-Méthodologie péda, Remédiation-Méthodologie péda - Anne Daugimont, Isabelle Lambert, Vanessa Leblanc, Emilie Liégeois, Johanne Renauld, Sam ZOUITEN
 IMCI0001-1TA--[+]3
 Citizen Involvement in the Life of the Institution, Citizen Involvement in the Life of the Institution - Bénédicte Léonard - [90h AUTR]
 IMCI0002-1TA2020-3
 Implication citoyenne dans le développement durable , Implication citoyenne dans le développement durable (Implication citoyenne dans le développement durable) - Maxime Mottet
 ERAS0001-1TA---3
 Erasmus BIP, Erasmus Beep - Claire Collard
Block 2
Compulsory courses
 UTCV0001-1Q15
 Education System
  -10-- 
 Education Policy, Organisation and Operation of the Education System in the Wallonia-Brussels Federation
  -10-- 
 Strategy for Understanding Scholarly Texts on Education Policy Issues (Stratégies de compréhension politique de l'éducation 10h th)
  -20-- 
 Neutrality Training
 STCW0001-1Q14
 Communication and Collaboration
  -12-- 
 Communicating Professionally - Étienne Mehu
  -24-- 
 Addressing Audience Diversity - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann
  -12-- 
 Pact and School Roadmaps - Morane HESBOIS
 STCX0001-1Q112--1
 Professional Writing, Professional Writing - Caroline Aoust
 TNCY0001-1Q124--2
 Designing and Communicating a Programme: Algorithms and Programming, Algorithms and Programming - Fabrice Ferauche
 TNCZ0001-1Q136--3
 Home Technology, Home Technology - Guillaume DELBEKE
 TNCA0001-1Q136--3
 Building Energy Management, Building Energy Management - Alex MOUILLARD
 TNCB0001-1Q15
 Materials: Resources, Processing and Sustainable Development
  -36-- 
 Materials: Characteristics - Marjorie Chamillard
  -24-- 
 Sustainable Management of Materials - Guillaume DELBEKE
 STCC0001-1Q112--1
 Contribution of Digital Technology and Media to Secondary Education, Digital Technology - Carole Delforge
 UTDD0001-1Q218--3
 Cognition in Learning Contexts, Cognitive Processes in Learning Contexts, including Difficulties and Disorders
 TNDE0001-1Q212--2
 Subject-Specific Didactics - Digital Technology, Didactics for Digital Technology
 TNDF0001-1Q27
 Creativity for Learning
  -12-- 
 Exploring the Different Resources of the Cultural, Political, Economic and Social World - Carole Cattini, Morane HESBOIS
  -24-- 
 Teaching for Creativity or Creativity for Teaching - Morane HESBOIS
  -24-- 
 Using Multimedia Content Creation Software - Carole Delforge
  --24- 
 Professional Integration Activities - Séverine Delcomminette, Carole Delforge
 TNDH0001-1Q224--2
 Food Hygiene, Food Hygiene - Delphine Hanus
 TNDI0001-1Q224--2
 Building Energy Management, Building Energy Management - Alex MOUILLARD
 STXG0001-1TA7
 Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
  -18-- 
 Analyse critique de textes scientifiques - Séverine Delcomminette
  -18-- 
 Séminaire d'analyse de pratiques - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  --12- 
 Ateliers de formations professionnelles - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Christine Gruslin, Julie Guiot, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Tiffani Mathieu, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
  ---[+] 
 Stage - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Anne Bouchat, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Marie-Christine Duchêne, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Benoît Vercruysse, Marie-Thérèse Verdure - [48h Internship]
Prerequisite :
TNBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité-FMTTN
 TNXU0001-1TA13
 Teaching Resources
  -24-- 
 Psychology of Learning, Differentiation and Individualised Support for Each Pupil: Methodology Guidance - Morane HESBOIS
  -24-- 
 Assessment for Learners and Differentiation - Séverine Delcomminette, Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Tools for Differentiation - Marie Kalkmann
  -12-- 
 Educational ICTs for Learning and Differentiation - Carole Delforge
  -12-- 
 Teaching How to Search for Information and Data - Carole Delforge
  --36- 
 Professional Training Workshops - Carole Delforge, Delphine Hanus, Marie Kalkmann, Alex MOUILLARD
  ---[+] 
 Placement - Axelle BONBLED, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Delphine Hanus, Marie Kalkmann - [72h Internship]
Prerequisite :
TNBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité-FMTTN
Block 3
Compulsory courses
 TNEW0001-136--6
 Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : aspects didactiques en FMTT, Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in FMTT
Corequisite :
TNFS0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : AFP
 STEK0001-1Q14
 Self-Awareness and Awareness of Others
  -87- 
 First Aid
  -12-- 
 Physical Health and Mental Well-Being
  -24-- 
 Emotional and Sex Education (Evras)
 STEL0001-2Q16
 Project and Sustainability
  -12-- 
 Project-Based Teaching
  -12-- 
 Concepts of Sustainability
  -12-- 
 The Impact of Green Digital Technology
  ---[+] 
 Placement - [72h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
TNXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques
 STEQ0001-1Q13
 Découverte du monde extérieur
  -24-- 
 Découvrir le monde extérieur
  ---[+] 
 Stage spécifique - [12h Internship]
 TNEM0001-1Q15
 Safety
  -36-- 
 Safety of Environments
  -24-- 
 Food Safety
 UTFR0001-1Q230--5
 Educational Research, Critical Reading of Research, including Data Analysis; Strategies for Understanding Scholarly Texts, including in English; Methodology and Tools for Research in Education and Didactics
 TNFS0001-1-24-4
 Managing Learner Heterogeneity: Professional Training Workshops, Managing Learner Heterogeneity: Subject-Specific Professional Training Workshops for Manual, Technical and Technological Skills (FMTT) (Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : ateliers de formation professionnelle disciplinaire en FMTT)
Corequisite :
TNEW0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : aspects didactiques en FMTT
 STFT0001-1Q28
 Advancing Your Teaching Practices and Lessons through Reflection
  -12-- 
 Observation as a Research Method
  --12- 
 Reflection Seminar: In-Depth Study
  -12-- 
 Teacher Identity and Teacher Portfolio
  --12- 
 Professional Training Workshops
  ---[+] 
 Placement - [96h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
TNXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques
 STFU0001-1Q212--1
 Professional Writing, Professional Writing
 TNFV0001-1Q248--4
 Water and Soil Management, Water and Soil Management
 TNFW0001-1Q248--4
 Cultivation Management and Techniques, Cultivation Management and Techniques
 TNFY0001-1Q224--2
 Designing and Communicating a Programme: Algorithms and Programming, Educational Robotics
 STYV0001-1TA-24-2
 Professional Integration Activities, Professional Integration Activities
 TNYW0001-1TA6
 Interdisciplinary Project
  -36-- 
 Digital Technology
  -36-- 
 Technical and Technological Skills (FMTT)