Study Programmes 2024-2025
Bachelier en enseignement section 3 : sciences humaines
Block view of the study programmeOrThPrOtCr
Bac.S3 human sciences
Block 1
Compulsory courses
 UTAA0001-1Q15
 Equity
  -10-- 
 Philosophy of Education
  -10-- 
 Sociology of Education
  -10-- 
 Introduction to Equity in School Systems
 STAB0001-1Q16
 Observer pour apprendre les pratiques enseignantes
  -12-- 
 Identité enseignante dans la classe (12h théorie) - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  -12-- 
 Initiation à la dynamique de groupes - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -18-- 
 L'observation : introduction aux sciences sociales - Nathaelle Balfroid
  -6-- 
 L'observation : séminaire - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  -12-- 
 Les invariants en pédagogie - Séverine Delcomminette, Maïté Kolp
  ---[+] 
 Stage - Valérie Charlier, Julie Guiot, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Lisiane Malhage, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Véronique Van Basten - [24h Internship]
 STAC0001-1Q1-48-3
 Subject-Specific and Didactics Professional Training Workshops, Professional Training Workshops - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Julie Guiot, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
 STAV0001-1Q112--1
 Communication dans la classe, Communication dans la classe (Communication dans la classe) - Étienne Mehu
 SHAD0002-2Q172--6
 History, History - Lindsay Beff
 SHAE0002-1Q160--5
 Geography, Geography - Jean-Louis Jacquemin
 SHAF0001-1Q148--4
 Economic and Social Studies, Economic and Social Studies - Nathaelle Balfroid
 SHBK0001-2Q28
 Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité-Formation économique et sociale
  -18-- 
 Psychologie du développement - Marie Kalkmann
  -18-- 
 L'apprentissage : psychologie et méthodologie - Delphine Brisbois
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles - Lindsay Beff, Marie Kalkmann, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne
  ---[+] 
 Stage - Marie Kalkmann, Véronique Van Basten - [24h Internship]
  -12-- 
 Formation économique et sociale - Nathaelle Balfroid
Corequisite :
STBL0001-1 - L'enseignant en tant qu'acteur social, éducatif, culturel et institutionnel
 STBL0001-1Q22
 The Teacher as a Social, Educational, Cultural and Institutional Stakeholder
  -12-- 
 The School Institution and its Network of Stakeholders - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Documentary Research - Catherine ALEDDA
Corequisite :
SHBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité-Formation économique et sociale
 STBM0001-1Q212--1
 The Teacher as a Communicator, Introduction to Office Technology and Collaboration Tools - Carole Delforge
 SHBN0001-2Q260--5
 History, History - Lindsay Beff
 SHBO0001-1Q260--5
 Geography, Geography
 SHBP0001-1Q248--4
 Economic and Social Studies, Economic and Social Studies - Nathaelle Balfroid
 STWT0001-1TA60--5
 Language Proficiency, Language Proficiency - Caroline Aoust, Marie-Christine Duchêne, Belinda Firmani
Optional free courses
 REME0002-1TA----
 Remédiation-Méthodologie péda, Remédiation-Méthodologie péda - Anne Daugimont, Isabelle Lambert, Vanessa Leblanc, Emilie Liégeois, Johanne Renauld, Sam ZOUITEN
 IMCI0001-1TA--[+]3
 Citizen Involvement in the Life of the Institution, Citizen Involvement in the Life of the Institution - Bénédicte Léonard - [90h AUTR]
 IMCI0002-1TA2020-3
 Implication citoyenne dans le développement durable , Implication citoyenne dans le développement durable (Implication citoyenne dans le développement durable) - Maxime Mottet
 ERAS0001-1TA---3
 Erasmus BIP, Erasmus Beep - Claire Collard
Block 2
Compulsory courses
 UTCV0001-1Q15
 Education System
  -10-- 
 Education Policy, Organisation and Operation of the Education System in the Wallonia-Brussels Federation
  -10-- 
 Strategy for Understanding Scholarly Texts on Education Policy Issues (Stratégies de compréhension politique de l'éducation 10h th)
  -20-- 
 Neutrality Training
 STCW0001-1Q14
 Communication and Collaboration
  -12-- 
 Communicating Professionally - Étienne Mehu
  -24-- 
 Addressing Audience Diversity - Nathaelle Balfroid, Marie Kalkmann
  -12-- 
 Pact and School Roadmaps - Morane HESBOIS
 STCX0001-1Q112--1
 Professional Writing, Professional Writing - Caroline Aoust
 SHCY0001-1Q172--6
 History, History - Lindsay Beff
 SHCZ0001-1Q148--4
 Geography, Geography - Jean-Louis Jacquemin
 SHCA0001-1Q136--3
 Economic and Social Studies, Economic and Social Studies - Nathalie Van de Woestyne
 STCC0001-1Q112--1
 Contribution of Digital Technology and Media to Secondary Education, Digital Technology - Carole Delforge
 UTDD0001-1Q218--3
 Cognition in Learning Contexts, Cognitive Processes in Learning Contexts, including Difficulties and Disorders
 SHDE0001-1Q212--2
 Subject-Specific Didactics - Economic and Social Studies, Didactics for Economic and Social Studies
 SHDF0001-1Q26
 Créativité au service des apprentissages-Histoire
  -12-- 
 Découverte des différentes ressources du monde culturel, politique, économique et social - Carole Cattini, Morane HESBOIS
  -24-- 
 Les pédagogies au service de la créativité ou la créativité au service des pédagogies - Morane HESBOIS
  -12-- 
 Histoire - Lindsay Beff
  --24- 
 Activités d'intégration professionnelle - Lindsay Beff, Séverine Delcomminette, Jean-Louis Jacquemin, Marie Kalkmann, Véronique Van Basten
 SHDH0001-1Q212--1
 Geography, Geography - Jean-Louis Jacquemin
 SHDI0001-1Q24
 Interdisciplinarity in Current Issues
  -24-- 
 History - Lindsay Beff
  -12-- 
 Geography - Jean-Louis Jacquemin
  -12-- 
 Economic and Social Studies - Nathalie Van de Woestyne
 STXG0001-1TA7
 Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
  -18-- 
 Analyse critique de textes scientifiques - Séverine Delcomminette
  -18-- 
 Séminaire d'analyse de pratiques - Marie Kalkmann, Maïté Kolp
  --12- 
 Ateliers de formations professionnelles - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Christine Gruslin, Julie Guiot, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Tiffani Mathieu, Manon Rolin, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Marie-Thérèse Verdure
  ---[+] 
 Stage - Jordan Arnould, Lindsay Beff, Axelle BONBLED, Anne Bouchat, Vincent BREYER, Valérie Charlier, Valérie Charlier, Victoire CRAVATTE, Séverine Delcomminette, Carole Delforge, Nicolas De Matos, Ann Derlet, Ann Derlet, Cynthia DEVLOO, Marie-Christine Duchêne, Alice EVRARD, Christine Gruslin, Delphine Hanus, Jean-Louis Jacquemin, Valérie Jusseret, Marie Kalkmann, Maïté Kolp, Virginie Lambinet, Lisiane Malhage, Isabelle Marchal, Laurent MASSART, Sandrine Mathieu, Tiffani Mathieu, Hoda Qasem, Alain Thiry, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne, Benoît Vercruysse, Marie-Thérèse Verdure - [48h Internship]
Prerequisite :
SHBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité-Formation économique et sociale
 SHXU0002-1TA13
 Dispositifs pédagogiques - Formation économique et sociale.
  -24-- 
 Psychologie des apprentissages, différenciation et accompagnement personnalisé de chaque élève : accompagnement méthodologique - Morane HESBOIS
  -24-- 
 L'évaluation au service de l'apprenant et de la différenciation - Séverine Delcomminette
  -12-- 
 Quels outils pour différencier ? - Marie Kalkmann
  -12-- 
 Les TICES au service des apprentissages et de la différenciation - Carole Delforge
  -12-- 
 Comment différencier en formation économique et sociale - Nathalie Van de Woestyne
  --36- 
 Ateliers de formations professionnelles - Lindsay Beff, Jean-Louis Jacquemin, Marie Kalkmann, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne
  ---[+] 
 Stage - Lindsay Beff, Jean-Louis Jacquemin, Marie Kalkmann, Véronique Van Basten, Nathalie Van de Woestyne - [72h Internship]
Prerequisite :
SHBK0001-2 - Posture enseignante - Plaisir d'apprendre - Réflexivité-Formation économique et sociale
Block 3
Compulsory courses
 SHEW0001-1Q136--6
 Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in History, Managing Learner Heterogeneity: Didactic Considerations in History
Corequisite :
SHFS0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : AFP
 STEK0001-1Q14
 Self-Awareness and Awareness of Others
  -87- 
 First Aid
  -12-- 
 Physical Health and Mental Well-Being
  -24-- 
 Emotional and Sex Education (Evras)
 STEL0001-2Q16
 Project and Sustainability
  -12-- 
 Project-Based Teaching
  -12-- 
 Concepts of Sustainability
  -12-- 
 The Impact of Green Digital Technology
  ---[+] 
 Placement - [72h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
SHXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques
 STEQ0001-1Q13
 Découverte du monde extérieur
  -24-- 
 Découvrir le monde extérieur
  ---[+] 
 Stage spécifique - [12h Internship]
 SHEM0001-1Q16
 Interdisciplinarity in Economic Dynamics
  -24-- 
 History
  -24-- 
 Geography
  -24-- 
 Economic and Social Studies
 UTFR0001-1Q230--5
 Educational Research, Critical Reading of Research, including Data Analysis; Strategies for Understanding Scholarly Texts, including in English; Methodology and Tools for Research in Education and Didactics
 SHFS0001-1Q2-24-4
 Managing Learner Heterogeneity: Professional Training Workshops, Managing Learner Heterogeneity: Subject-Specific Professional Training Workshops for History
Corequisite :
SHEW0001-1 - Gestion de l'hétérogénéité des apprenants : aspects didactiques en Histoire
 STFT0001-1Q28
 Advancing Your Teaching Practices and Lessons through Reflection
  -12-- 
 Observation as a Research Method
  --12- 
 Reflection Seminar: In-Depth Study
  -12-- 
 Teacher Identity and Teacher Portfolio
  --12- 
 Professional Training Workshops
  ---[+] 
 Placement - [96h Internship]
Prerequisite :
STXG0001-1 - Améliorer sa pratique et ses leçons/réflexivité
SHXU0001-1 - Dispositifs pédagogiques
 STFU0001-1Q212--1
 Professional Writing, Professional Writing
 SHFV0001-1Q248--4
 History, History
 SHFW0002-1Q248--4
 Geography, Geography
 SHFY0001-1Q224--3
 Economic and Social Studies, Economic and Social Studies (Formation économique et sociale)
 SHYN0001-1TA4
 Land-Use Planning, Cartography and Digital Technology Project
  -12-- 
 Disciplines and Digital Technology
  -12-- 
 Geography
  -12-- 
 History
  -12-- 
 Economic and Social Studies
 STYV0001-1TA-24-2
 Professional Integration Activities, Professional Integration Activities